T: 06 - 123 29 001|info@samen-zien.nl
ReadAlyzer 2017-05-07T20:41:51+01:00

ReadAlyzer, een analyse van de oogbewegingen tijdens het lezen

Samen Zien is één van de weinige praktijken in Nederland die de ReadAlyzer in haar bezit heeft.

De test met de ReadAlyzer duurt nog geen 10 minuten. U zet makkelijk de speciale ReadAlyzer bril op (eventueel over uw eigen bril),u krijgt van mij een blad met daarop een korte, makkelijk leesbare tekst en leest deze voor uzelf door. Om te zien of u de tekst niet alleen gelezen, maar ook begrepen heeft, stel ik u daarna 10 vragen over de inhoud van de tekst, die u met ja of nee beantwoorden kunt. De ReadAlyzer analyseert vervolgens alles.

Terwijl u de tekst leest, registreert de speciale bril elke oogbeweging die u maakt. Per Infraroodsensor (die absoluut geen kwaad kan voor uw gezondheid) worden de data overgebracht naar de aangesloten computer en met behulp van speciale software zeer snel geanalyseerd. Daarbij worden uw meetgegevens met de leeftijdsafhankelijke waardes uit een wetenschappelijk opgestelde normen-databank vergeleken. Dit om vast te stellen in hoeverre uw waarnemings resultaten bij het lezen overeenkomen met iemand van dezelfde leeftijd.

Naast grafieken, waar ik u graag uitleg over geef, levert de ReadAlyzer ook simulaties, die de oogbewegingen van de testpersoon weergeven, tot in het kleinste detail. Dat is niet alleen heel fascinerend om te zien, maar geeft ook inzicht voor partners, ouders, leraren, etc van de testpersoon in het hoe en waarom diegene leesproblemen heeft. U kunt precies zien hoe snel iemand de tekst leest, hoeveel oogbewegingen er gemaakt worden, waar de ogen fixeren, of de ogen alleen van links naar rechts bewegen of ook andersom en hoe de ogen samenwerken.

De teksten van de ReadAlyzer komen overeen met de verschillende AVI-niveaus. Van elk niveau zijn er verschillende teksten aanwezig, zodat ook de voortgang tijdens trainingen goed in beeld gebracht kan worden. De test met de ReadAlyzer is dus ook zeer geschikt voor kinderen met leesproblemen.